Jednom kad imate grubu sliku svoje poslovne ideje – što biste htjeli prodavati, kako i kome? – važno je da provjerite hoćete li moći provesti tu vašu ideju, te hoće li vam ona donositi profit.
Izvedivost i profitabilnost neke poslovne ideje ovisi o puno čimbenika, evo nekih o kojima možete razmisliti:
- Kakvi su dugoročni tržišni trendovi u svijetu? Npr. digitalizacija, digitalna transformacija i s njima povezan rast potrebe za informatičkim proizvodima i rješenjima. Ili rast zelene ekonomije, utemeljene na rješenjima koja čuvaju okoliš, smanjuju količinu otpada i emisije stakleničkih plinova.
- Što se zbiva u gospodarstvu u zemlji, nedostaje li nekih proizvoda i usluga, ili postoji povećana potražnja za nečime? Npr. kvalitetnih i pouzdanih građevinskih tvrtki za male projekte u visokogradnji, posebno monažnih obiteljskih kuća i vikendica.
- Kakve su potrebe u vašoj lokalnoj zajednici? Čega nedostaje u vašem okruženju? Npr:
- Proizvodnje (tiskanje knjiga, izrade i popravka nakita, proizvodnje craft piva),
- Specijaliziranih prodavaonica (IT opreme, dijelova za brodove),
- Usluga održavanja (čišćenja, košenja trave, sitnih popravaka u kućanstvu, selidbi),
- Osobnih usluga (masera, kozmetičara, njegovatelja),
- Profesionalnih usluga (računovođa, arhitekata, programera, dizajnera),
- Savjetodavnih usluga (za energetsku učinkovitost, digitalno oglašavanje, pravno savjetovanje, instrukcije školarcima), i sl.
- Možete li u okviru postojećih potreba na tržištu osmisliti neki inovativni model koji ih zadovoljava? Npr. možda vaš posao može učinkovito/učinkovitije povezati dvije ili više strana, kao što to čine tvrtke Uber (povezujući vozače i putnike), AirBnB (povezujući osobe koje traže i nude smještaj), ili pak Google koji povezuje čak tri strane (korisnike sadržaja, oglašivače i izdavače)?
Dvije su stvari bitne za razumijevanje izvedivosti vaše poslovne ideje:
- istraživanje i sakupljanje informacija, kao i
- uspostava poslovnih kontakata.
Gdje i kako mogu pronaći potrebne informacije?
Osim Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, postoji nekoliko institucija i agencija koje pružaju informacije o mogućnostima samozapošljavanja i o tome kako osnovati vlastitu tvrtku. One obično uključuju:
- Hrvatsku gospodarsku komoru,
- Vladine agencije, poput FINA-e i servisa HITRO.HR
- Poslovni inkubatori, kao što je ZIP u Zagrebu, BIOS u Osijeku…,
- Organizacije civilnog društva (udruge, poput Hrvatske udruge poslodavaca),
- Banke i mikrokreditne institucije,
- Javne službe (gradska poglavarstva, općine i druga tijela).
Danas je najčešći način pronalaženja informacija putem Interneta, ali i telefonski imenici te popisi lokalnih, javnih i privatnih usluga mogu biti korisni.
Također je važno pronaći izvore poslovne pomoći i stručnosti. Na primjer, možda bi bilo dobro posjetiti udrugu poslodavaca ili gospodarsku ili obrtničku komoru, kako biste iz prve ruke dobili informacije o gospodarskim trendovima kao i praktične savjete o pokretanju i vođenju poslovanja. Ako niste sigurni koje su vam informacije potrebne i gdje ih pronaći, možete krenuti od pregledavanja internetskih stranica ovih organizacija. Pitati susjeda, prijatelja i članove obitelji također može biti dobra opcija. Možda oni nešto znaju, ili pak poznaju nekoga tko bi vam mogao pomoći.
Kako se uspostavljaju kontakti?
Umrežavanje (na engleskom networking) je stvaranje i korištenje poslovnih veza i odnosa. To znači pronalaženje, njegovanje i širenje kontakata koji vam mogu koristiti i kojima vi možete koristiti.
Umrežavanje počinje identificiranjem tko ima informacije i znanje, ili pak svoje kontakte, koji vama trebaju. Obitelj, prijatelji, poznanici, lokalna uprava i poslovni ljudi mogu vam pružiti mnogo informacija i savjeta. Preko njih možete ostvariti dodatne kontakte korisne za poslovanje, rad i život u zajednici.
Ne bi bilo loše da napravite popis koji će sadržavati sve ljude koje poznajete, naznačivši tko su oni (ime i podaci za kontakt), čime se bave i kako vam mogu pomoći. Zatim možete reorganizirati ovaj popis prema kategorijama (npr. pokretanje posla, zapošljavanje, obrazovanje, financiranje i tako dalje).
PRAKTIČNA POMOĆ:
Pregledajte sada ponovo ideje koje ste osmislili i pokušajte utvrditi potencijal za uspjeh svake od njih. Odaberite one ideje za koje mislite da imate odgovarajuće vještine. Analizirajući svoje vještine u odnosu na planirani poduhvat, shvatit ćete koja vam ideja najbolje odgovara. Za svaku navedenu ideju izvršite provjeru izvedivosti odgovarajući na sljedeća pitanja:
- Odgovara li proizvod ili usluga potrebama?
- Kako se proizvodi?
- Koja su oprema i materijali potrebni za proizvodnju predmeta ili usluge?
- Gdje možete kupiti materijal?
- Koliko će to koštati?
- Postoji li nešto što otežava dobivanje onoga što vam je potrebno za poslovanje (npr. Teži pristup sirovinama, skupa oprema ili neodgovarajuća tehnologija)?
Na ona pitanja na koja ne možete odgovoriti sami, svakako potražite pomoć od gore navedenih izvora informacija ili kontakata. Važno je da vi sami dobro razumijete tržište i posao s kojim se želite otisnuti u poduzetništvo.
Ova će vam vježba pomoći da isključite ideje koje je jednostavno preteško implementirati ili su preskupe. Ovakav izbor će suziti vaš fokus na izvedive poslovne mogućnosti.