Sve o čemu ste u prethodnim koracima razmišljali i sve što ste zaključili, zapisuje se u poslovni plan.
Obično se ovaj dokument priprema nakon donošenja odluke o pokretanju poslovanja i prije osnivanja poduzeća. Većina informacija sadržanih u poslovnom planu prikuplja se tijekom analize tržišta i financijskog planiranja. Ako ste to „stavili na papir,“ onda već imate tri četvrtine poslovnog plana.
Evo detaljnijeg opisa pojedinih cjelina poslovnog plana:
1. Naslovna stranica i sažetak
Naslovna stranica sadrži ime vlasnika, kontakt i naziv tvrtke, vlasnike kontaktu. Sažetak – kao što sam naziv kaže – je sažeti pregled svih ostalih dijelova poslovnog plana. U njemu u najkraćim crtama opišite svoju poslovnu ideja i kako ju planirate ostvariti. Navedite što ćete prodavati, kakve su tržišne mogućnosti i koji su vam ciljevi za prvih nekoliko godina rada. Ako plan podnosite u sklopu zahtjeva za kredit, sažetak neka sadrži iznos koji vam treba, namjenu sredstava (za što vam treba) i način na koji će poslovanje biti uspješno u provedbi planiranih aktivnosti (kako ćete vratiti taj kredit). Zapamtite, ključne riječi su: sažeto i jasno. Detaljnije opise dati ćete u narednim cjelinama.
2. Opis poslovanja
Ova cjelina sadrži opće informacije o vašem poslovnom poduhvatu i njegovim konkurentskim prednostima. Krenite s općim podacima koji uključuju naziv poslovanja, opis djelatnosti (iz Nacionalne klasifikacije djelatnosti), poslovni oblik (obrt, d.o.o. …), planiranu strukturu vlasništva (jedini vlasnik ili suvlasnici u određenim omjerima), podatke o samom poduzetniku (obrazovanje, poslovno iskustvo). Potom opišite kako je nastala poslovna ideja i povežite ju s vašim prethodnim iskustvom. Opišite proizvode i usluge koje namjeravate nuditi, na kojoj lokaciji/lokacijama, te koji vam ljudski i materijalni resursi trebaju. Ukratko istaknite vašu konkurentnost – ona se odnosi na karakteristike vašeg poslovanja u usporedbi s konkurencijom (npr. bolja usluga, brža dostava, atraktivnija lokacija…).
3. Analiza tržišta
U ovoj cjelini razradite svoju poslovnu ideju iz perspektive tržišta. Cilj vam je sada pokazati da poznajete tržište na kojem se želite natjecati sa svojim proizvodima i uslugama. Ova cjelina trebala bi:
- precizno definirati proizvod ili uslugu – što je to što kupci kupuju?
- identificirati postojeće kupce na tržištu i njihove karakteristike – tko su oni i kakvi su?
- utvrditi tržišni potencijal – koliko je takvih proizvoda/usluga još potrebno? ima li mjesta za vas?
- koja su najučinkovitija sredstva za probiti se i natjecati na tom tržištu? (npr. prodajne metode, komunikacijske i marketinške metode, distribucijske mreže).
4. Plan organizacije
Opišite sada kako ćete organizirati svoje poduzeće. Kakvi vam ljudi trebaju da biste uspješno prodali, proizveli, isporučili i naplatili svoje proizvode ili usluge? Kakve vam kompetencije trebaju u organizaciji, a za što ćete koristiti vanjske stručnjake (npr. za pravne i računovodstvene usluge). Koje će biti ključne uloge i odgovornosti zaposlenika? Nogometnim rječnikom, cilj vam je u ovdje pokazati da znate kakvi vam igrači trebaju, kakve već imate, gdje ćete naći one koji vam nedostaju, te kako ćete ih učinkovito organizirati da bi zabijali golove i dobivali utakmice.
5. Marketinški plan
Ponovno, nogometnim rječnikom, sad kad ste opisali kojim se sportom želite baviti, kakvo je stanje u tom sportu i gdje vidite prostor da se pozicionirate kao uspješan klub, te na koji način ćete ekipirati tim, morate odgovoriti na pitanje: kakva vam je strategija igre? Marketinški plan se bavi upravo time, vašom strategijom nastupa na tržištu. Ovdje morate iznijeti detalje o:
- proizvodima i cijenama – s kakvim ćete cijenama nastupiti kod pojedinih proizvoda ili usluga, npr. hoćete li ići strategijom „najniže cijene“, ili „najbolje vrijednosti za novac“, ili „visokih cijena za luksuzni segment tržišta“…?
- strategiji distribucije proizvoda ili usluge – ako kupci dolaze vama, kakvu lokaciju ciljate; ako vi morate doći do njih, gdje ćete sve prodavati, kroz koje kanale i kako ćete skladištiti, dostavljati itd.?
- oglašavanju – gdje ćete se i kako promovirati? kako će tržište znati za vaše proizvode i usluge? koje ćete ključne poruke slati kupcima i na koji način?
6. Financijski plan
Na kraju, za sve to što ste opisali trebaju vam i neki novci. U financijskom planu objašnjavate tri stvari: a) koliko vam je novca potrebno da pokrenete poslovanje, b) kad će se i kako poslovanje početi samo financirati, te c) kakve financijske rezultate očekujete u budućnosti. Financijski plan obično uključuje sljedeće stavke:
- Financijski izvještaj: sadrži procjenu ukupnih prihoda, ukupnih rashoda i ukupnog novca koji vlasnik može uložiti u posao.
- Račun dobiti i gubitka (RDG): najbolja procjena (na temelju istraživanja tržišta) o tome kako će se poslovanje ponašati u određenom vremenskom razdoblju (prihodi i rashodi).
- Analiza rentabilnosti: to je analiza odnosa prodaje i troškova kako bi se utvrdilo koliko je proizvodnje potrebno da se dosegne razina na kojoj će prihod poslovanja pokriti troškove.
- Predviđeni tok novca (cash-flow): prikazuje tok financijskih sredstava potrebnih poduzeću za pokretanje i vođenje poslovanja – kako „teku“ novci kroz tvrtku, da bi znali npr. kad se javljaju trenuci u kojima niste još naplatili proizvode/usluge od kupaca a imate obaveze koje morate platiti.
- Kapitalna oprema: popis sve opreme i materijala kojima već raspolažete i/ili ih tek trebate nabaviti jer su vam nužni za poslovanje.
Ključne poruke financijskog plana su jednostavne, on kažu: „Treba mi X novaca kredita da krenem i počnem prihodovati. Nakon Y vremena ću početi ostvarivati dobit, iz koje vraćam kredit. Profit kao vlasnik očekujem početi ostvarivati u trenutku Z i moji prihodi i zarade će se kretati kroz vrijeme ovako …“
PRAKTIČNA POMOĆ:
Kao što smo napomenuli na početku, poslovni plan bi zapravo trebao sadržavati sve informacije koje ste i sami već prikupili dok ste razmišljali o svojem biznisu:
- sve što znate o svojoj poslovnoj ideji;
- tržište koje ste analizirali kako biste vidjeli da li vam ideja drži vodu;
- resurse za koje znate da vam trebaju, a da si ih istovremeno možete i priuštiti;
- informacije o izvorima financiranja početka poslovanja (početni troškovi), te plan za daljnjim upravljanjem vašim financijama (operativni troškovi).
Kad završite svoj poslovni plan i provjerite informacije koje ste u njemu naveli, možete zamoliti nekoga od svojih prijatelja ili članova obitelji da ga pročita. Također, možete zatražiti savjet stručnjaka (na primjer poslovnog čovjeka ili bankovnog službenika). Potragu za financijskim sredstvima možete započeti tek kad se osjećate dovoljno sigurni u svoj plan. Hrvatski zavod za zapošljavanje daje bespovratna financijska sredstva pod određenim uvjetima, u sklopu mjere za poticanje samozapošljavanja. Kad se prijavljujete za ta sredstva, također ćete morati predati poslovni plan. On suštinski sadrži sve što smo gore opisali.
Upamtite da poslovni plan nije dokument koji pripremate samo jednom. U idealnom slučaju, trebali biste ga ažurirati i koristiti kao alat za upravljanje tijekom cijelog vijeka poslovanja.