Sve podatke koje ste istraživanje prikupili, možete organizirati uz pomoć popularnog i dobro poznatog modela pod nazivom SWOT.
SWOT je engleski akronim za snage (Strenghts), slabosti (Weaknesses), prilike (Opportunities) i prijetnje (Threats), a kao alat za organiziranje analize tvrtke i tržišta koristi se već 40 godina:
SWOT analiza jednostavan je i moćan model za analiziranje snaga i slabosti, prilika i prijetnji s kojima se suočava organizacija i koji joj pomaže usmjeriti se na svoje snage, minimizirati prijetnje i kroz kvalitetnu strategiju najbolje upotrijebiti prilike koje su joj dostupne kako bi osigurala konkurentsku prednost.
Evo nekoliko praktičnih savjeta:
- Snage: Ukoliko imate poteškoća u identificiranju snaga, pokušajte popisati karakteristike vaše organizacije. Neka od tih obilježja vjerojatno će biti vaša snaga. Kad razmišljate o svojim snagama, razmišljajte o njima u odnosu na konkurente. Primjerice, ukoliko svi vaši konkurenti pružaju visoko kvalitetnu uslugu, onda visoka kvaliteta usluge koju vi pružate nije snaga nego nužnost.
- Slabosti: Vide li drugi ljudi neke vaše organizacijske slabosti koje vi ne vidite ili ne želite priznati? Što biste sve morali poboljšati a odgađate i opravdavate već neko vrijeme? Najbolje je da sada budete realistični i suočite se neugodnim istinama što izravnije.
- Prilike: Korisne prilike mogu doći u obliku: promjena u tehnologiji i tržištu – na makro i mikro razini; promjene u politikama vlade koje se odnose na vaše područje; promjene u društvenim obrascima, profilima populacije, životnim stilovima i sl. Korisno je pogledati sada svoje snage i zapitati se: otvaraju li nam te snage neke prilike? Alternativno, pogledajte svoje slabosti i zapitajte se: ukoliko uklonimo neke od tih slabosti, koje bi nam se prilike otvorile?
- Prijetnje: Važno je da tvrtka bude spremna suočiti se s prijetnjama, čak i tijekom turbulentnih situacija. Zapitajte se: Koji potezi konkurencije usporavaju ili koče razvoj tvrtke? Postoje li promjene u potražnji potrošača zbog kojih su potrebna nova obilježja proizvoda i usluge koju nudite? Štete li promjene (primjerice tehnologije ili zakonske regulative) položaju vaše tvrtke na tržištu?
Kako biste lakše razumjeli kako izgleda jedna dovršena SWOT analiza, pripremili smo za vas primjer dobro poznate tvrtke Apple:
Na kraju, postavlja se i pitanje: “Što ako moja ideja ne odgovara tržištu?” Analiza tržišta pomaže vam otkriti koliko je vaša poslovna ideja izvediva prije nego što u nju uložite vrijeme i novac. Tijekom ove faze mogli biste otkriti da vaša poslovna ideja ima male šanse za uspjeh (koštalo bi previše, nikoga ne bi zanimalo itd.). U prosjeku samo dvije od deset poslovnih ideja mogu imati potencijal, a samo jedna može biti zaista izvediva. Zato zadržite svoj entuzijazam i predanost, te pokušajte ponovno s drugom idejom.