Nakon planiranja troškova, važan korak u poslovnom planiranju odnosi se na izradu računa dobiti i gubitka – odnosa između troškova i zarade poduzeća.
Račun dobiti i gubitka sadrži poslovne prihode i rashode u određenom vremenskom razdoblju. Razlika između njih daje dobit (ili gubitak) vašeg poslovanja.
U većini slučajeva, poslovanje tek osnovane tvrtke je neko vrijeme neisplativo. Očekuje se, međutim, da tvrtka ima plan koji predviđa kada će se početi ostvarivati profit.
Račun dobiti i gubitka mjeri profitabilnost, a ne pokazuje koliko smo novaca primili, potrošili i koliko je ostalo. Kad izdamo račun kupcu, sve dok nam ne plati imamo potraživanje. Kad primimo račun od dobavljača, imamo obvezu. Potraživanja i obveze ne knjiže se u računu dobiti i gubitka, nego u bilanci, a račun dobiti i gubitka i bilanca su povezane.
PRAKTIČNA POMOĆ: Što su sve rashodi?
Kad radite „budžetiranje“, odnosno planirate kako biste htjeli da vaš račun dobiti i gubitka (RDG) izgleda za poslovnu godinu pred vama, svakako posvetite pažnju tome da dobro isplanirate sve prihode, ali i sve rashode.
Od rashoda, obratite pažnju na sljedeće tipične operativne troškove:
- Plaće isplaćene radnicima
- Troškovi promocije – promotivni troškovi uključuju uzorke proizvoda i besplatne proizvode koji se koriste za promociju proizvoda
- Troškovi oglašavanja – svi troškovi uključeni u izradu i postavljanje tiskanih ili objavljivanje multimedijskih oglasa na internetu/društvenim mrežama
- Ostali troškovi povezani s prodajom proizvoda koji mogu uključivati putovanja, najam opreme i razne troškove tiskanja
- Najamnina – naknade za zakup poslovnog prostora
- Režije – troškovi električne energije, telefona, vode, komunalne naknade itd.
- Deprecijacija – godišnji iznos koji uzima u obzir gubitak vrijednosti opreme koja se koristi u poslovanju
- Ostali troškovi – osiguranje, uredski pribor, usluge čišćenja, itd.
PRAKTIČNA POMOĆ: Koliko novca mi je stvarno potrebno za pokretanje posla?
Jedan od najčešćih razloga neuspjeha mnogih poduzeća je nedostatak odgovarajućeg kapitala. Ovaj nedostatak ima niz implikacija koje mogu utjecati na vaše poslovanje. Na primjer, možda ćete morati odabrati manje kvalitetno pakiranje za svoj proizvod jer nemate dovoljno sredstava. Slično, ako ne kupite učinkovitu tehnologiju, to može značiti da morate uložiti više vremena i rada, što može biti skupo i proizvesti manje proizvoda ili proizvode lošije kvalitete. Račun dobiti i gubitka u osnovi je balansiranje između onoga što bi bilo idealno i onoga što si možete priuštiti.
PRAKTIČNA POMOĆ: Mora li sve „na bijelo“ ili može malo sivog… i trunčicu crnog?
Nemojte da vas zavedu pomisli na neformalnu ili sivu ekonomiju – na primjer, izbjegavanje plaćanja poreza i prireza ili zapošljavanje ljudi bez ugovora i socijalnog osiguranja. Možda vam se čini da biste tako mogli uštedjeti i olakšati si poslovanje te povećati šanse da uspijete. Možda biste na vrlo kratki rok tim načinom čak i uspjeli ostvariti kakvu prednost, ali vrlo brzo biste došli „na radar“ poreznih inspektora i inspektora rada. Oni u današnje informatičko doba ne moraju pažljivo pratiti poslovanje svake pojedine tvrtke, već to rade specijalizirani softveri koji se neprestano usavršavaju i koji inspektore alarmiraju o svim nepravilnostima u poslovanju pojedinih tvrtki. Kazne koje ćete potom platiti daleko nadmašuju svaku kratkotrajnu uštedu koju ste ostvarili radom u sivoj zoni.