Upravljanje financijama važan je aspekt poslovanja. Ono uključuje planiranje i organizaciju prihoda i rashoda, vještina koje se lako mogu naučiti i koje se najbolje razvijaju kroz praksu.
Financijska situacija ili procjena uspješnosti poduzeća određuje se korištenjem financijskih izvješća. Osnovna financijska izvješća koja pritom koristimo su: račun dobiti i gubitka (bilanca uspjeha), te bilanca stanja.
Račun dobiti i gubitka sadrži poslovne prihode i rashode u određenom vremenskom razdoblju.
Bilanca stanja prikazuje stanje vaše imovine i obveza na određeni dan (posljednji dan u godini, posljednji dan kalendarskog mjeseca i slično). Imovina je sva vaša realna imovina (proizvodna hala, strojevi, automobili i slično) i financijska imovina (novac u blagajni, na tekućim računima i sl.).
Obveze su sve ono što dugujete. To je iznos ukupnog duga po primljenim kreditima, nepodmirenim troškovima kreditnih kartica i drugim neplaćenim računima.
Neto bogatstvo iznos je novca koji bi vam ostao kada biste prodali svu svoju imovinu i podmirili sve obveze. Taj iznos pokazuje financijsko stanje poduzeća u određenom trenutku.
Neto bogatstvo = imovina – obveze
Vaše bogatstvo izraženo u novcu nije mjerilo vrijednosti vašeg poduzeća, već je pokazatelj njegova financijskog stanja. Važno je da ga znate izračunati kako biste mogli planirati svoje financijske ciljeve.
PRAKTIČNA POMOĆ: Kako naučiti upravljati resursima?
Praktična vježba koja vam može pomoći da shvatite kako upravljati resursima primjer je kupnje nečega što želite ili trebate. U tu svrhu trebali biste neko vrijeme pratiti koliko novca dobijete tijekom tjedan dana, koliko potrošite (i na što) i koliko ste u mogućnosti uštedjeti. Zatim možete izračunati koliko vam je vremena potrebno da uštedite dovoljno novca da kupite ono što želite, uzimajući u obzir i to da možete imati neočekivane izdatke. Na kraju razdoblja trebali biste provjeriti jeste li zaista uspjeli uštedjeti onoliko koliko ste mislili ili vaš plan nije bio realan.
Složenija vježba sastoji se od simulacije upravljanja prihodima i rashodima vašeg kućanstva. U tu svrhu morate saznati:
- mjesečni prihod vašeg kućanstva (ne samo zaradu od plaća, već i kamate od ulaganja);
- koliko se mjesečno potroši na vođenje vašeg kućanstva (npr. stanarina, hrana, režije, školovanje);
- iznos koji vaše kućanstvo štedi (npr. na bankovnom računu);
- iznos za planirane kratkoročne i srednjoročne troškove (tj. iznos potreban za podmirenje većih i manjih potreba i obveza kućanstva);
- također morate planirati neočekivane izdatke (npr. troškove nepredviđenih popravaka automobila).
- razmotrite i mogućnost posudbe novca od banke za plaćanje kućanskih potreba. Ovaj zajam će se, međutim, morati vratiti u određenom roku, a morat ćete računati i isplatu mjesečnih kamata.