O poduzetništvu, izravno od stručnjaka
Za vas smo na ovim stranicama izdvojili najzanimljivije lekcije o pokretanju poslovanja, “tajnama” uspješnih poduzetnika, receptima za uspostavljanje i građenje pobjedničkih timova i tvrtki, te idejama koje će potaknuti vašu poduzetnost.
Bill Gross – Jedini i najveći razlog zašto startup tvrtke uspijevaju
Bill Gross, poznati svjetski investitor, pokretač je brojnih startup tvrki. Pet desetljeća proveo je na Wall Streetu, svjetskom financijskom središtu, upravljajući s 300 milijardi dolara, te je u tamošnjim krugovima poznat po neformalnoj tituli “kralja obveznica”.
Pokrećući vlastite tvrtke i pomažući drugima kroz inkubatore, zainteresirao se za pitanje zašto neke tvrtke uspijevaju, a neke propadnu. Prikupio je podatke o stotinama tvrtki, rangirao svaku tvrtku prema pet ključnih čimbenika, te u tom procesu uvidio da se jedan čimbenik izdvaja od ostalih. Spoznaja koji, iznenadila je i njega samog.
Elon Musk – Poduzetnik koji je pokrenuo tvrtke PayPal, Tesla, SpaceX, SolarCity, Neuralink, The Boring Company…
Poduzetnik Elon Musk razgovarao je s TEDovim djelatnikom Chrisom Andersonom o svojim vizionarskim poduhvatima: električnim automobilima, tvrtkom koja se bavi iznajmljivanjem solarne energije, te raketama za višekratnu upotrebu.
Musk s nama u ovom razgovoru dijeli svoj poduzetnički mentalitet. Što je to što ovog vlasnika nekoliko različitih kompanija čini toliko inovativnim? Obratite pažnju kako razmišlja o stanju tržišta, raspoloživim resursima te budućim potrebama, dok ih sve vješto povezuje u finalni proizvod – jedan od prvih široko dostupnih električnih automobila, kompaniju koja postavlja solarne ploče na najam ili svemirske rakete za višekratnu upotrebu. Oval lista inovacija prerasla je u više gigantskih kompanija jednog od najpoznatijih poduzetnika 21. stoljeća.
Na pitanje koje je tajna njegovog uspjeha, Musk odgovara: „(važno je) dati pažnju negativnoj povratnoj informaciji. Zatražiti ju, posebno od prijatelja. Ovo bi moglo zvučati kao trivijalan savjet, no skoro nitko to ne radi, a od nevjerojatne je pomoći.“
Ludwick Marishane – Kupka bez vode
Da svaki dan morate hodati kilometar i pol za vrč vode, kao što moraju milijuni ljudi, nije baš vjerojatno da biste tu dragocjenu vodu koristili za kupanje. Mladi poduzetnik Ludwick Marishane priča nejverojatnu, duhovitu priču o tome kako je izumio jeftino, čisto i praktično rješenje: DryBath, prvi losion na svijetu koji zamjenjuje kupanje.
Odličan primjer kako analiza potreba na tržištu i ponašanja potrošača u kombinaciji s vlastitim sposobnostima i mogućnostima može dovesti do međunarodnog uspjeha, inovativnog proizvoda te društveno i ekološki korisnog rada. „A sve sam to učinio samo zato što se nisam htio kupati,“ šaljivo kaže Marishane, dobitnik nagrade Globalni student poduzetnik godine 2011.
Natalie Fratto – 3 načina za procjenu svoje prilagodljivosti – I kako je poboljšati
Kada poduzetnička ulagačica Natalie Fratto odluči podržati nekog osnivača start-up tvrtke, ne traži samo inteligenciju ili karizmu; traži i prilagodljivost. U ovom pronicljivom govoru, Fratto govori o tri načina na koja možete izmjeriti svoj “kvocijent prilagodljivosti” – i pokazuje zašto je vaša sposobnost da reagirate na promjenu doista važna. Osim toga, ona je kao mišić i mora se vježbati.
Gayle Tzemach Lemmom – Žene poduzetnici: primjer, a ne iznimka
Gayle Tzemach Lemmom pobija predrasude usmjere na žene u biznisu i poduzetništvu. Kao novinarka je putovala diljem svijeta, često u zaraćene zemlje gdje je upoznala žene čije su poslovne ideje i pothvati prehranili cijele obitelji, prerasli u ozbiljna poslovanja te na samom kraju utjecali i na širu zajednicu. „Žene nisu iznimka, niti posebna interesna skupina. One su pola svjetske populacije,“ govori Lemmom, “One su tržište u nastajanju, tržišta u nastajanju.“
Emillie Wapnick – Zašto neki od nas nemaju jedan pravi poziv
Što je to što želite biti „kad odrastete“? Ukoliko baš i niste sigurni da postoji samo jedna stvar kojom se želite baviti cijelog svog života, niste sami. U ovom intrigantnom govoru, spisateljica i umjetnica Emilie Wapnick opisuje ljude koje zove „multipotencijalcima“ – ljude koji imaju širi spektar interesa i poslova koji ih zaokupljuju tijekom života. Jeste li možda vi jedna od tih osoba?
Ovaj Emilienin govor nalazi se među najgledanijim TED govorima svih vremena – pogledanje više od 8 milijuna puta i preveden na 39 jezika.
Do koje ste mjere multipotencijalac, možete saznati putem kviza na web stranici: https://puttylike.com/quiz/
Elon Musk – Budućnost koju gradimo – i bušimo
Elon Musk govori o svojim novijim projektima – iskapanju tunela podno Los Angelesa, inovacijama iz Tesle i SpaceX-a te o svojoj motivaciji da izgradi budućnost na Marsu u razgovoru s glavnim kuratorom TED-a, Chrisom Andersonom.
Pogledajte kako Musk dolazi do svojih poslovnih ideja. Gužva u gradu potiče ga na rješavanje problema. Rješenje jednog problema vodi ka novom problemu, no on to i očekuje te se s takvom svakodnevnicom poduzetnika spremno i s entuzijazmom suočava. Jedini trenutak kad pozuzetnik ili organizacija napokon više nemaju problema – je kad umru.
Saznajte o 3D sustavu tunela ispod Los Angelesa i drugim kreativnim rješenjima ovog poznatog poduzetnika. Kako su nastale njegove ideje, kako ih je razradio i koje korake dalje planira poduzeti kako bi te ideje postale stvarnost? Elon Musk, kao pravi poduzetnik, predviđa našu budućnost – i doprinosi njenom ostvarenju.
Joi Ito – Želite stvarati inovacije? Postanite „sadašnjisti“
“Sjećate li se vremena prije Interneta?” pita Joi Ito. ” Sjećate li se kad su ljudi pokušavali predvidjeti budućnost?” U ovom atraktivnom govoru, šef MIT-ovog Media Lab-a (medijskog laboratorija) preskače predviđanja budućnosti i govori o novom pristupu stvaranja u trenutku: graditi brzo i uvijek se poboljšavati, ne čekajući dopuštenje ili dokaz da je vaša ideja ona prava. Ovakvu vrstu inovacije odozdo-prema-gore nalazimo u najfascinantnijim futurističkim projektima današnjice, a sve počinje, govori Ito, time da budete otvoreni i da pazite što se događa oko vas u danom trenutku.
„Proizvodnja, cijena inovacije, cijena izrade prototipa, distribucija proizvodnja, hardware… Sve to postaje toliko jeftino da se inovacija premješta i prelazi u ruke studenata i startupova,“ govori Ito. Pogled na inovacije mijenja se iz temelja s tehnološkim promjenama koje pokreću naš svijet. Kreativnost i inovativnost nisu samo pitanje budućnosti, već naše sposobnosti da se usredotočimo na umrežavanje, stalno učenje, osvještavanje i super-prisutnost u sadašnjem trenutku. Nemojte biti futuristi, predlaže Ito, budite sadašnjisti.
Paul Tasner – Kako sam postao poduzetnik u 66. godini
Nikada nije kasno za izgraditi vlastiti biznis, pogotovo ako istinski vjerujete u svoju ideju. Primjer toga je Paul Tasner koji je prije nekoliko godina neočekivano otpušten sa svoje pozicije, a danas je suosnivač i glavni direktor vlastite kompanije. Sve je započelo s njegovom brigom za okoliš, i idejom o biorazgradivoj ambalaži otpada.
Tasner i sam kaže kako su problemi s kojima se morao nositi bili tipični za svaku start-up kompaniju. Zato pogledajte kako se ovaj stariji gospodin snašao u moru poduzetnika, najčešće onih dvostruko mlađih od njega. Što je to što ga pokreće? Što je to što mu je pomoglo i što je sve naučio po putu?
Maya Penn: mlada poduzetnica, animatorica, dizajnerica, aktivistica…
Maya Penn imala je samo 8 godina kad je osnovala svoju prvu kompaniju. Svoje ideje o ekološko prihvatljivoj tkanini, kao i zvrckastim smislom za kreativnost i inovaciju razlaže u svom govoru. Penn je dokaz kako nema dobne granice za poduzeti inicijativu, biti kreativan ili poslovati.